Uppstart för arbetet med en lokal

utvecklingsplan för Roma

Region Gotland har under 2018 i samverkan med boende på Fårö, Hemse och

Östergarnslandet testat på metoden att tillsammans med bygder utforma lokala

utvecklingsplaner, och nu vill vi fortsätta arbetet tillsammans med er för att utveckla

Romatrakten. Fokus kommer att ligga på att utveckla serviceorten Roma men det har så

klart positiv effekt på den omkringliggande bygden.

En lokal utvecklingsplan (LUP) är ett verktyg för att på ett strukturerat och framgångsrikt

sätt arbeta med utveckling av en bygd. Tanken med en lokal utvecklingsplan är att ta reda

på hur ni som bor här vill utveckla er bygd – det är ni som är experterna! Den består av;

nulägesbild, vision, mål och genomförandeplan. Det är ni som bygd som tar fram materialet

och som sedan har ansvar för er färdiga utvecklingsplan. Region Gotland har valt att

prioritera arbete med lokala utvecklingsplaner under året och regionens landsbygdsstrateg

kommer tillsammans med er att hålla ihop de olika delarna i arbetet.  Arbetet pågår under

vintern och målet är att vi efter årsskiftet har en färdig lokal utvecklingsplan för Roma.

Anders Larsson, ordförande Roma IF

Per Arvidsson, ordförande Roma intresseförening

Malena Bendelin, landsbygdsstrateg Region Gotland

HerrBastun i Roma öppnar Fredag 20/9-19. Kl 17,00 i Romabadet ingång från Gymnasiksalen Parkeringssidan. Sprid gärna dett. Mvh Per

Trevlig Läsning.

Trevlig läsning 25/5-2019

20 maj 19 hade Intresseföreningen frukostmöte på Brukshotellet med Regionen, Skolan, Hembygdsföreningen, Alvar Hallgrens Förvaltning AB. Intresseföreningen representerades av Anders, Roland & Per från styrelsen. Ett mycket givande och informativt möte. Tack till alla inblandade. Ps Alla vägar bär till Roma Ds.

Lördagen den 11/5-2019 Var Anders & Per på Gotlands Handels Årsmöte som hölls på anrika Warvsholm. Roger Hammarström valdes till Ordförande på ett år. En mycket inspirerande & god afton

Elin Sandelin Nöjd & Glad Butikschef på vårat Fina Coop Roma

ICA ROMA Mingel

I kväll den 14/4-2019 Var vi ihop med Roma IF på mingel i nya ICA-Roma. Waooo vilken fin affär vi får. Starkt jobbat Tomas & Co

Den 8/5-19 hade styrelsen ett möte med Landsbygdsstrateg Malena Bendelin inför vad som komma skall, bland annat besök av representanter för Regionen den 20/5 för att prata om Roma med omnejds framtid.

Roma 6/4-2019.

Mats avgår som ordförande efter 6 år. Per blev vald till ny. Vi tackar Mats för dom här åren som en mycket uppskattad ordförande.

Den 16/4-2019 hade intresseföreningen ett mycket intressant studiebesök på Roma Grus AB. Vilken framåtanda det företaget besitter Waoo. Synd att så få hängde på bara. Tack Magnus för en mycket inspirerande kväll.

Cafe Huvudgården har öppnat sitt nya cafe på Visbyvägen 35 B i Roma. Detta är en del av Huvudgårdens behandlingshem och är ett ej vinstdrivande företag. För närvarande har dom öppet Måndag - Fredag 10.00-15.00. Men tiderna skall utökas senare. Roma Intresseförening önskar er varmt Välkomna

Studiebesök på Roma gymmet och återbruksladan med Styrelsen för Gotlands Handel. Sedan styrelsemöte på brukshotellet 9/4-2019

Möte & Företagsbesök med Intressenter i Intresseföreningen och representanter från Kommunen den 4/4-2019. Besök gjordes på Hallgrens Återbrukslada & Roma miljös deponi.